Obsah článku:
Čo je to Magic: The Gathering?
Magic: The Gathering (MTG) je zberateľská kartová hra, ktorú v roku 1993 vytvoril Richard Garfield a vydala ju spoločnosť Wizards of the Coast. Ide o prvú TCG na svete a dodnes je najhranejšia. Hra má tisíce rôznych kariet a každý rok vychádza niekoľko nových edícií.
MTG sa v priebehu rokov výrazne rozšírilo – nielen o nové formáty, ale aj o digitálnu verziu (Magic: The Gathering Arena). Okrem klasických edícií neustále prichádzajú nové cross-overy v sérii „Universes Beyond“ (napr. Warhammer, The Lord of the Rings, Fallout, Assassin’s Creed alebo Final Fantasy).
A ak ste úplní nováčikovia vo svete kartových hier: TCG znamená „Trading Card Game“, teda zberateľská kartová hra, kde si hráči tvoria svoje vlastné balíčky z rôznych kariet, ktoré si môžu kúpiť, vymieňať a skladať do jedinečných stratégií.

Ako začať s Magic: The Gathering?
Ste začiatočník a chcete si hru vyskúšať? Najlepšie je začať so starter kitem, lacnou vstupnou bránou do MTG. Obsahuje 2 balíčky po 60 kartách navrhnutých tak, aby umožnili vyrovnanú hru pre dvoch. A ak vás skôr láka multiplayer formát Commander, môžete si kúpiť predpripravené balíčky priamo pre tento formát. Alebo si MTG môžete prísť vyskúšať na draft alebo prerelease event. Tam si pootvárate boostery a snažíte sa postaviť balíček z kariet, ktoré otvoríte. Organizátori vám pritom so stavbou radi pomôžu. Všetky tieto možnosti sú ideálne pre začiatočníkov v MTG bez nutnosti vlastnej zbierky kariet.
Ak si staviate svoj prvý balíček, je dobré myslieť na správny pomer land kariet v balíčku. Ten sa môže meniť v závislosti od rôznych kariet, farieb a vašej stratégie. Pre balíček o 40 kartách počítajte cca 16 landov, 60-kartový by mal mieriť na 24 landov a Commander decky (100 kariet) by mali mať aspoň 38 land kariet.
Do čoho teda ísť na začiatku?
- Starter Kit – dva predpripravené balíčky a návod, ideálne pre nových hráčov
- Commander Deck – hotový 100-kartový balíček, s ktorým sa dá ihneď hrať multiplayer formát Commander
- Zúčastniť sa draftu alebo prerelease eventu – vyskúšate si otváranie a stavbu
- Play Boostery – booster so 14 kartami na doplnenie vašej zbierky
Ďalšie produkty
MTG má s každou sadou mnoho produktov a všetky tu ani nie sme schopní vypísať. Patrí medzi ne už spomenuté Starter kity, Commander decky a prerelease packy, čo sú však skôr špeciálne produkty. To, na čo sa väčšina hráčov vždy teší, sú samostatné boostery. Aktuálne majú 2 typy (kedysi boli ešte Draft, Set, Jumpstart a ďalšie…): Play Boostery (14 kariet) a Collector Boostery (15 kariet, drahšie a majú väčšiu šancu na vzácnu kartu). Okrem toho si môžete od oboch zaobstarať aj tzv. Booster Boxy (balenie po viac boosteroch). K sadám pravidelne vychádza aj Bundle, set s krabičkou, kockou, boostrami a landami.
Farby kariet v MTG
Magic: The Gathering používa päť základných farieb many na hranie kariet (vyvolávanie kúziel/spellov), ktoré symbolizujú rôzne herné štýly, filozofie a typy kúziel. Každá farba má svoju silnú a slabú stránku a hráči ich môžu ľubovoľne kombinovať.
- Biela –reprezentuje poriadok, zákon, ochranu a spoluprácu. Hrá sa často s množstvom malých bytostí, ničením útočiacich hrozieb, efektmi posilňujúcimi tím a životy.
- Modrá – symbolizuje intelekt, manipuláciu a kontrolu. Hráči modré chcú kontrolovať priebeh hry – rušiť kúzla, vracať karty na ruku, ťahať ďalšie karty alebo brániť hru súpera.
- Čierna – je farbou smrti, obetovania a moci za každú cenu. Čierna využíva hroby, ničí bytosti, odhadzuje súperovi karty a často platí životmi za výhodu.
- Červená – predstavuje chaos, rýchlosť a deštrukciu. Červené balíčky bývajú agresívne, plné priameho zranenia a zúrivého útoku. Cieľom je rýchlo vyhrať.
- Zelená – zosobňuje prírodu, silu a rast. Zelená stavia na silné bytosti, rampu (získavanie many), ničenie artefaktov/enchantmentov a boje medzi bytosťami.
Okrem týchto piatich farieb existujú aj bezfarebné (colorless) karty, ktoré nepatria k žiadnej farbe many. Často ide o artefakty alebo bytosti typu Eldrazi. Dôležité je rozlišovať medzi „colorless“ a „generic“ manou – niektoré karty vyžadujú skutočnú bezfarebnú manu (symbol ◇), ktorú napríklad produkuje základná zem typu Wastes. Tá sa líši od generickej many (ktorá je zapísaná číslom v sivom poli, napr. {2}), ktorú je možné zaplatiť ľubovoľnou farbou many. Pri stavbe balíčkov alebo hraní určitých kariet je preto potrebné mať zodpovedajúce zdroje many.

Popis karty
Karta má niekoľko častí, nižšie je popísaná jednoduchá Creature. Iné karty (landy, planeswalker a ďalšie) na sebe môžu mať ďalšie prvky alebo im naopak niektoré budú chýbať. Na začiatok vám však bude stačiť toto:
- Názov karty
- Cena v mane
- Ilustrácia
- Typ karty
- Symbol edície/rarita
- Text karty – schopnosti a flavour text
- Sila a výdrž (Power a Toughness)
- Číslo karty v edícii
- Ilustrátor
- Copyright

Popis hracej plochy
Herná plocha v MTG je rozdelená do nasledujúcich šesť častí:- Životy (väčšinou sa počítajú na D20 kockách)
- Bojisko (battlefield, miesto na hranie kariet)
- Knižnica (library, ťahací balíček)
- Exil (exile, miesto na odkladanie kariet v exile)
- Priestor na krajiny (landy)
- Cintorín (graveyard, odhadzovací balíček)

Typy kariet
Magic: The Gathering sa za svoju dobu existencie rozrástlo na tisíce kariet. Ak by sme ich chceli rozdeliť do základných typov, mali by sme začať s kartami permanentnými a nepermanentnými. Potom, čo zahráte permanentnú kartu, zostáva v hre (na stole), pokiaľ nie je nejakým efektom odstránená. Nepermanentné sa ihneď po zahraní odhodia do odhadzovacieho balíčka (Graveyard).
Permanenty:
- Land – ákladný zdroj many. Každé kolo môžete zahrať iba jeden, môže mať pasívny alebo aktivovateľný efekt.
- Creature – bytosti, ktoré môžu útočiť a brániť. Tiež môžu mať nejaké schopnosti. Po zahraní majú tzv. summoning sickness a toto kolo s nimi nemôžete útočiť ani používať ich aktivovateľnú schopnosť.
- Enchantment – karty s nejakým pasívnym alebo aktivovateľným efektom, predstavujú kúzla a mágiu.
- Artifact – rovnako ako enchantment – karty s pasívnym alebo aktivovateľným efektom, predstavujú zbrane, nástroje, budovy a pod.
- Planeswalker – mocné bytosti so schopnosťami, ktoré fungujú pomocou loyalty counterov. Schopnosť Planeswalkera sa môže použiť len raz za kolo. V hre môžete mať vždy len jedného Planeswalkera.
Nepermanenty:
- Sorcery – jednorazové kúzla, hrajú sa len vo vašej vlastnej hlavnej fáze.
- Instant – kúzla, ktoré sa dajú hrať kedykoľvek.
Kľúčové ability
Schopnosti (ability) a efekty na kartách sú bežnou súčasťou MTG. Pozrime sa spoločne na tie, s ktorými sa stretnete najčastejšie.
- Flying – bytosti bez Flying nemôžu štandardne blokovať lietajúce bytosti.
- Reach – môžu blokovať bytosti s Flying.
- Deathtouch – akékoľvek zranenie touto bytosťou zničí inú bytosť.
- Lifelink – hráč získava životy v hodnote spôsobeného zranenia touto bytosťou.
- First strike – útočiaca bytosť udelí zranenie skôr než normálne.
- Double strike – útočiaca bytosť udelí zranenie dvakrát (first strike + normálne zranenie).
- Vigilance – útočiaca bytosť sa nemusí tapnúť pri útoku.
- Haste – bytosť môže útočiť a používať schopnosti hneď po vyložení (nemá summoning sickness).
Formáty
- Standard – pre 2 hráčov. Formát s kartami z posledných niekoľkých setov. Rotujúci, určený pre kompetitívne hranie. 60+ kariet v balíčku.
- Modern – pre 2 hráčov. Širší formát, zahŕňa karty od edície Mirrodin ďalej. Opäť 60+ kariet v balíčku.
- ommander (EDH) – multiplayer formát (pre 3–5 hráčov) s 99-kartovými balíčkami + jednou ďalšou Commander kartou (dohromady 100). Okrem basic landov môže byť každá karta v balíčku iba raz a farby, ktoré v balíčku môžete mať, sa riadia vaším Commanderom. Hrá sa so 40 životmi a je tu špeciálny spôsob, ako vyhrať aj cez tzv. Commander damage. Najobľúbenejší casual formát.
- Booster Draft – pre 2–8 hráčov. Tí otvárajú boostery a vyberajú si z nich po jednej karte, potom hrajú medzi sebou. Aspoň 40 kariet v balíčku.
- Sealed Deck – z 6 boosterov sa stavia 40-kartový balíček. Používa sa napr. na prerelease. Rovnako ako v drafte má balíček aspoň 40 kariet.
- Two-Headed Giant – variant pre 2v2 hráčov, títo zdieľajú spoločné kolo a životy, inak je všetko ostatné separátne. Obľúbené na prerelease eventoch.
- Legacy – sú povolené takmer všetky karty, čo kedy vyšli, okrem banned listu. Pre dvoch hráčov a balíčky s aspoň 60 kartami.
- Mnoho ďalších… všetky aktuálne formáty nájdete na stránkach MTG.

Ako sa hrá Magic: The Gathering?
Cieľ hry a základné pravidlá hry
Cieľom hry je znižiť počet životov súpera na 0. Existujú aj iné podmienky výhry (napr. ak súper nemá karty v knižnici alebo cez špeciálne karty), ale základom je práve poraziť súpera v životných bodoch.
Dôležitým prvkom v hre je tzv. tapovanie. Ak máte tapnúť kartu, znamená to otočiť ju doprava o 90°. Tapujete napr. karty landov, aby vám vytvorili manu, bytosti, ktoré pošlete do útoku, alebo všeobecne karty na spustenie nejakého efektu (to je označené šípkou v krúžku točiacou sa doprava). Tapnutá karta znamená, že je použitá a nemôže sa znova tapnúť, kým ju neodtapnete v untap stepe alebo nejakým efektom.
Hra používa pri hraní spellov (kariet) tzv. stack (zásobník) pre vyhodnocovanie kúziel a schopností – naposledy pridaný efekt sa vyhodnocuje ako prvý (Last In, First Out). Okrem toho je dôležité myslieť aj na to, že súper alebo ostatní hráči môžu vo vašom kole reagovať na to, čo hráte. Vždy je dobré po zahraní spellu počkať na reakciu od ostatných
A v neposlednom rade je dôležité myslieť na zlaté pravidlo: text na karte má prednosť pred základnými pravidlami a môže ich tak obchádzať a upravovať (napr. môžete zahrať viac landov za kolo a podobne).
Priebeh hráčovho kola
Beginning Phase (Počiatočná fáza)
- Untap step – odtapovanie (príprava) kariet.
- Upkeep step – dejú sa efekty, ktoré sa spúšťajú na začiatku kola.
- Draw step – hráč si lízne jednu kartu.
First Main Phase (Prvá hlavná fáza) – hráč môže zahrať jednu land kartu za kolo, zoslať kúzla (spelly – sorcery, creature, artifact atď.).
Combat Phase (Fáza súboja)
- Beginning of combat – oznámenie útoku, môžu sa zahrať karty instant.
- Declare attackers – útočiaci hráč vyberie bytosti, ktoré útočia (tapne ich) a vyberie cieľ – hráč alebo planeswalker.
- Declare blockers – brániaci hráč vyberie blokujúce bytosti. Akýkoľvek počet netapnutých bytostí môže blokovať jednu útočiacu bytosť.
- Combat damage – rozdelenie a vyhodnotenie zranení. Ak blokuje viac bytostí jednu útočiacu, útočník rozhoduje, v akom poradí a ako sa rozdelí zranenie. (Príklad: Útočník 2/2 bojuje proti dvom blokujúcim bytostiam 1/1. Blokujúce bytosti udelia útočníkovi 2 zranenia a útočník rozdelí po jednom zranení na každú bytosti.)
- End of combat – koniec fázy súboja, stávajú sa efekty rovnako ako v začiatku súboja.
Second Main Phase (Druhá hlavná fáza) – rovnaká ako prvá, ale po combatu.
End step – efekty na konci kola.
Cleanup step – hráč odhadzuje karty, pokiaľ ich má viac než 7, a liečia sa zranené bytosti, ktoré nezomreli, skončia efekty, ktoré trvajú do konca kola.