Riftbound: League of Legends TCG – kartová novinka od Riot Games

Zberateľské kartové hry zažívajú v posledných rokoch obrovský návrat a Riot Games, tvůrci hitu League of Legends, sa rozhodli vstúpiť do tohto sveta s vlastnou TCG novinkou. Volá sa Riftbound: League of Legends TCG a už podľa prvých ukážok sľubuje mix strategickej hĺbky, známych šampiónov a novej vizuálnej identity. V tomto článku si ukážeme ako hru hrať, predstavíme videohernú predlohu, prvú sadu Origins, ukázané herné komponenty aj to, kedy a kde sa hra objaví. A hlavne - kde si ju môžete zaobstarať.

Na začiatok je dôležité poznamenať, že hra Riftbound nemá nič spoločné s hrou Legends of Runetera z roku 2020.




Videoherná predloha: League of Legends

Riftbound čerpá z jedného z najväčších titulov v hernej histórii – League of Legends. Táto MOBA hra od Riot Games si od svojho vydania v roku 2009 získala milióny hráčov po celom svete. LoL je známe nielen svojím súťaživým duchom a pravidelnými esport turnajmi, ale najmä bohatým svetom Runeterry, ktorý je domovom desiatok hrateľných postáv - tzv. šampiónov. Každý šampión má svoj vlastný príbeh, osobnosť a štýl hry. A práve tieto postavy a svety sa stali základom hry Riftbound.

K popularizácii univerza Runeterry výrazne prispel oceňovaný animovaný seriál Arcane, ktorý mal premiéru na Netflixe v roku 2021. Seriál sa zameriava na vzťah medzi postavami Vi a Jinx, dvoma sestrami z rôznych spoločenských vrstiev v mestách Piltover a ZaunArcane ssa vyznačuje jedinečným vizuálnym štýlom, skvelým soundtrackom a emocionálne silným príbehom, ktorý dokázal zaujať aj divákov, ktorí nikdy nehrali League of Legends. Úspech Arcane potvrdil, že svet LoL má obrovský naratívny potenciál, ktorý môže fungovať naprieč médiami – a Riftbound sa to očividne snaží využiť, keď do kartovej podoby prevádza práve silné charaktery a lore známy aj z obrazoviek.




Prvá sada - Origins

Úvodná sada Riftbound nesie názov Origins a a bude obsahovať okolo 300 zberateľských kariet. Hráči sa môžu tešiť na karty známych šampiónov ako sú Jhin, Jinx, Lux alebo Yasuo. Každý z nich prináša iný herný štýl, vizuálne poňatie a samozrejme aj stratégiu. Všetky produkty, ktoré už boli oznámené nájdete u nás na Xzone v predobjednávke (ale kusy rýchlo miznú).

Z hľadiska produktov sa na trhu objaví celá škála balení, cieliacich ako na zberateľov, tak na hráčov, ktorí sa chcú rovno pustiť do akcie:

Booster – Klasický rozširujúci balíček so 14 kartami. Booster obsahuje zmes bežných, vzácnych a potenciálne aj fóliových kariet. Boostery sú ideálne na zbieranie, vylepšovanie balíčkov alebo hranie formátov, ako sú draft alebo sealed deck.

Booster box – obsahuje 24 boostrov. Je určený pre tých, ktorí chcú začať s väčšou zásobou kariet alebo si otvoriť celú sadu s priateľmi a zostaviť balíčky priamo z nového poolu. Je to pohodlnejšie ako kupovať boostery jednotlivo a zvyčajne to láka aj zberateľov loviacich konkrétnych šampiónov.

Starter decky (Champion Decks) – Vopred pripravené balíčky s 56 kartami zamerané na konkrétnych šampiónov sú ideálnym začiatkom vašej cesty za Riftboundom. V prvej sade sa objavujú tri varianty:

Lee Sin – oranžovo-zelený
Viktor – modro-žltý
Jinx – červeno-fialový

Proving Grounds Box Set – prémiová sada pre 2 až 4 hráčov. Obsahuje štyri predpripravené frakčné balíčky, herné podložky, žetóny, pravidlá a ďalšie potrebné veci na okamžité hranie. Skvelý spôsob, ako sa vo dvojici alebo s priateľmi zoznámiť s hrou Riftbound bez toho, aby ste si museli hneď zostaviť vlastné balíčky.






Ako začať s Riftbound TCG?

Ako už bolo spomenuté, najlepšie je začať s Proving Grounds setom alebo s vyššie uvedenými  Starter Champion Decky.

Ak vás láka hneď začať stavať vlastný balíček, je potrebné si vybrať šampiónovu legendu, ktorá vám určuje, z akých farieb môžete svoj balíček zostaviť.. Hlavný balíček s minimálne 40 kartami (obsahuje vybraného šampióna (niečo iné ako šampiónova legenda,vysvetlené nižšie), jednotky, vybavenie a kúzla), balíček run správnej farby (12 kariet) a bojisko (battlefield). Žiadna karta v balíčku s rovnakým názvom sa v ňom nesmie nachádzať viac ako trikrát.

Farby kariet v Riftbound TCG

Väčšina kariet má jednu alebo viac Domén (Domain), čiže farieb. Každá má jedinečný symbol a často sa v nich odráža aj spôsob hrania. Domény určujú z akých kariet môžete stavať balíček a môžu byť potrebné na použitie niektorých schopností.

  • Hnev (Fury) – spojený s červenou farbou a symbolom kruhu s tromi výbežkami.
  • Kľud (Calm) – spojený so zelenou farbou a symbolom pripomínajúcim list.
  • Telo (Body) – spojené s oranžovou farbou a hranatým diamantovým symbolom.
  • Mys (Mind) – spojená s modrou farbou a symbolom pripomínajúcim slnko a mesiac.
  • Rád (Order) – spojený so žltou farbou a ostrým symbolom krídiel.
  • Chaos spojený s fialovou farbou a šesťuholníkovým symbolom s víriacou energiou uprostred.


Popis karty

Karta má niekoľko častí, nižšie je popis jednoduche Unit karty. Iné karty na sebe môžu mať ďalšie prvky alebo im naopak niektoré budú chýbať. Na začiatok vám bude však stačiť toto.

  1. Cena v runách
  2. Doména (farba)
  3. Kľúčové slová
  4. Názov karty
  5. Text karty, schopnosti
  6. Číslo a názov edície
  7. Might (sila a životy jednotky)
  8. Ilustrácie
  9. Flavour text



Popis hracej plochy

Herná plocha v  Riftbound TCG je rozdelená do nasledujúcich desiatich častí.

  1. Tracker na výherné body (môže byť kocka alebo žetóny)
  2. Priestor na bojisko (battlefield, miesto kam môžete pohybovať permanentmi)
  3. Základňa (base, miesto, kde môžete hrať permanenty)
  4. Vyhnanstvo (banishment, miesto na odkladanie kariet vo vyhnanstve)
  5. Balíček run (12 kariet)
  6. Priestor na runy
  7. Priestor na kartu legendy šampióna (nikdy odtiaľto neodchádza)
  8. Priestor na vybraného šampióna (môže byť odtiaľto zahraná na bojisko)
  9. Doberací balíček (main deck, odtiaľto si doberáte karty)
  10. Ohazovacia kôpka (trash)

Typy kariet

Riftbound TCG má základné rozdelenie kariet do permanentov a nepermanentov. Runy, legenda šampióna a bojiska nie sú ani jedno.

Permanenty:
Jendotka (unit) – jednotky, ktoré sa môžu pohybovať medzi bojiskami a vašou základňou, bojovať s ostatnými a zaberať bojisko. Prichádza na bojisko exhausted (vysvetlené nižšie)
Výbava (gear) – bonusy, ktoré môžu napr. pridať might na jednotky, pridať energiu a silu z run...

Nepermanenty:
Kúzla (spells) – Kúzla, ktoré majú nejaký instantný efekt, po vyhodnotení efektu sa karta odhodí do odhadzovacieho balíčka.

Ostatné:
Runy Pri použití získate energiu a silu na hranie kariet a používanie schopností.
Legenda šampiona (champion legend) – určuje doménu vášho balíčka a má nejakú špeciálnu schopnosť.
Bojisko (Battlefield) – každý hráč si prinesie na hranie 3 a jedno sa vyberie, dáva jednotkám na tom bojisku výhody či nevýhody

Formáty

Duel pre 2 hráčov. 1v1, 2 bojiská (každý hráč vyberie náhodne jedno z troch), hrá sa na 8 výherných bodov, Bo1 (Best of 1 - jedna hra) Hráč, čo ide druhý začína s jednou runou navyše.
Match ako duel, ale na turnajové hranie. Hráči si vyberú bojisko z troch bojísk, akonáhle jedno využijú, nemôžu si ho vybrať znova ani mať duplikáty až do konca hry. Bo3 (Najlepší z 3 – pre 2 víťazné hry).
War pre 4 hráčov, všetci proti všetkým, 3 bojiská (každý hráč, okrem začínajúceho hráča, vyberie náhodne jedno z troch bojísk, ktoré budú v hre), na 8 výherných bodov, Bo1. Posledný hráč začína s jednou runou navyše.
Magma Chamber pre 4 hráčov. 2v2, tímová hra, 3 bojiská (rovnako ako vo War), hrá sa na 11 výherných bodov, Bo1, hráči v opačných tímoch sa striedajú v tom, kto je na rade. Inak pravidlá ako War



Ako hrať Riftbound TCG?

Cieľ hry a základné pravidla hry

Cieľom hry je získať počet bodov podľa formátu, ktorý hráte. Tie sa získavajú ovládaním bojiska.

Dôležitým prvkom v hre je tzv. exhausting. Pokiaľ máte exhausted kartu, znamená to otočit ju doprava o 90°. Exhaustujete napr. runy, aby vám vytvorily energii a silu, jednotky, vybavenie a ďalšieV prebúdzacej fáze alebo efektom z karty je možné jednotku zbaviť exhaustionu tak, že ju urobíme ready (otočíme ju späť od 90 °).

Hra používa pri hraní spellov (kariet) tzv.chain“ (reťaz, podobná stacku v MTG) pre vyhodnocovanie kúziel a schopností – naposledy pridaný efekt sa vyhodnocuje ako prvý (Last In, First Out). Okrem toho je dôležité myslieť aj na to, že protihráč alebo ostatní hráči môžu vo vašom kole reagovať na to čo hráte. Vždy je dobré po zahraní karty počkať na reakciu od ostatných. Na chain sa môžu hrať iba kúzla, ktoré sú správne načasované (najčastejšie reaction karty)

A v neposlednom rade je dôležité myslieť na zlaté pravidlo: text na karte predchádza základné pravidlá a môže ich tak obchádzať a upravovať.

Priebeh hráčovho kola

Začiatok kola (Start of Turn)
Prebúdzacia fáza (Awaken phase) – všetky karty v hre vlastnené hráčom sa dajú do stavu ready.
Počiatočná fáza (Beginning phase) – efekty na začiatku kola a skórovanie bodov za držané oblasti.
Channel fázahráč si pridá 2 runy do svojej oblasti na runy.
Doberacia fáza (draw phase) – hráč si lízne jednu kartu.

Akčná fáze (Action phase)hráč tu môže hrať karty, posúvať jednotky a pod.
Súboj (combat) – nastane, keď sa dve alebo viac jednotiek protihráčov stretnú na jednom bojisku. Začne tzv. Showdown, ktorý skončí na konci súboja. Určí sa, kto je útočník a kto obranca (kto bol na bojisku skôr je obranca) a začne súboj. Sčíta sa might brániacich a útočiacich jednotiek a počnúc útočníkom sa rozdistribuuje zranenie do brániacich jednotiek. To isté potom urobí obranca. Nakoniec jednotky, ktorým bolo udelené zranenie vyššie alebo rovnajúcich sa ich might zomrú a položí sa na odhadzovaciu kôpku. Kto vyhrá súboj, tak drží oblasť a v ďalšom kole skóruje za toto bojisko body.

Konečná fáza (End of turn phase)
Konečný krok (Ending step) – spúšťa sa herné efekty (Game effects)
Krok Expirace (Expiration step) – všetky efekty do konca kola končia.