Obsah článku:
Rok 2025 je pre fanúšikov postapokalyptickej série Fallout naozaj špeciálny. Fallout: New Vegas, jeden z najobľúbenejších dielov celej ságy, oslavuje 15 rokov od svojho vydania. A Fallout 4, najpredávanejšia hra série, má okrúhlych 10 rokov. Dve hry, ktoré každá po svojom zmenili podobu pustatiny a zanechali stopu nielen v histórii RPG, ale aj v srdciach hráčov.
Čo je to Fallout?
Fallout je svet po nukleárnej katastrofe, v ktorom sa ľudstvo snaží prežiť uprostred pustatiny plnej mutantov, znepriatelených frakcií a bizarnej retrofuturistické estetiky 50. rokov. Prvý diel vyšiel v roku 1997 a ujímate sa v ňom úlohy obyvateľa Vaultu 13, ktorý je vyslaný do pustatiny, aby našiel náhradu za pokazený vodný čip. Počas cesty navštívite mestá ako Shady Sands a stretnete rôzne frakcie i mutantov, ktorí ukazujú, že svet po apokalypse nie je ani zďaleka jednoduchý.
Fallout 2, vydaný už v roku 1998, posúva príbeh ďalej. Tentoraz hráte za Vyvoleného (Chosen One), vnuka pôvodného hrdinu z Vaultu 13. Z malej dediny Arroyo sa vydávate hľadať G.E.C.K., prístroj, ktorý by mohol obnoviť život a priniesť prosperitu miestnym obyvateľom. Shady Sands, známe z prvého dielu, sa tu už objavuje pod novým menom New California Republic, stáva sa zárodkom novej civilizácie.
Na začiatku nového tisícročia vyšiel spin-off Fallout Tactics (2001), zameraný viac na stratégiu a boj než na príbeh, a neskôr akčná odbočka Fallout: Brotherhood of Steel (2004), ktorá sa však u fanúšikov nikdy výraznejšie nepresadila.
Zlom nastal s Fallout 3 od Bethesdy (2008), keď sa séria presunula do plne 3D prostredia a otvoreného sveta. Hráči sa ocitli v úlohe dieťaťa z Vaultu 101, ktoré pátra po svojom otcovi v ruinách Washingtonu D.C. Do príbehu sa vrátili aj staré známe frakcie ako Brotherhood of Steel a Enkláva, tentoraz ako hlavní hybatelia deja.
Na trojku nadviazal Fallout: New Vegas (2010) od štúdia Obsidian Entertainment. Ako Kurýr, ktorý prežil streľbu do hlavy, sa zapletáte do boja o moc nad Mojave a rozhodujete sa medzi NCR, Caesarovou légiou, Mr. Housom či cestou nezávislosti.
Fallout 4 (2015) sa vracia späť do rúk Bethesdy a stavia vás do úlohy preživšieho z Vaultu 111, ktorý hľadá svojho uneseného syna v pustatine Bostonu. Po prvý raz má hlavný hrdina plne nadabovaný hlas a vopred danú minulosť, čo časť hráčov nadchlo a časť odradilo. Štvorka priniesla aj možnosť stavať a spravovať vlastné osady, čo sa stalo jedným z najdiskutovanejších prvkov celej hry.
V tom istom roku vznikol aj mobilný spin-off Fallout Shelter, ktorý sa stal nečakaným hitom a hráčov posadil do úlohy správcu vlastného vaultu. Posledným veľkým prírastkom je Fallout 76 (2018), zameraný na online zážitok v Západnej Virgínii. Hoci začínal problematicky, postupne sa rozvinul na komplexné multiplayerové RPG s pravidelnými aktualizáciami a eventami.

Fallout: New Vegas
Vydanie a prijatie
Fallout: New Vegas vyšiel 19. októbra 2010 na PC, PlayStation 3 a Xbox 360. Recenzie boli veľmi pozitívne, aj keď technický stav hry zožal kritiku. Bugy a pády hry boli bežné. Napriek tomu si hráči rýchlo obľúbili slobodu, nelineárny príbeh a možnosti voľby, ktoré New Vegas priviedlo do extrému. Hra sa predala vo viac než 12 miliónoch kópií a v roku 2012 dostala svoju kompletnú „Ultimate Edition“ so všetkými DLC.
História a vývoj
Obsidian Entertainment vytvoril New Vegas len za 18 mesiacov, ale aj tak dokázal priniesť dielo, ktoré mnohí považujú za najlepšiu Fallout hru vôbec. Možno aj vďaka tomu, že na nej pracovalo mnoho zamestnancov z Black Isle Studios, ktorí tvorili prvé Fallout hry. Hra je preslávená svojou otvorenosťou – takmer každá akcia má dôsledky a role-play možnosti sú mimoriadne široké. V New Vegas navyše dostali priestor aj témy, ktoré sa inde neobjavovali, napríklad queer reprezentácia alebo morálne šedé frakcie, ktoré nemožno jednoznačne označiť za „dobré“ či „zlé“.
Príbeh a frakcie
Ako Kurýr, ktorý zázrakom prežil streľbu do hlavy, sa vydávate zistiť, kto a prečo vás chcel odstrániť. Pátranie vás zavedie do centra mocenského boja o Hoover Dam, životne dôležitý zdroj energie a vody pre celé Mojave. Príbeh New Vegas je zasadený do oblastí blízkych prvým dvom dielom série, čím sa elegantne prepája s koreňmi Falloutu.
Hlavná voľba stojí na tom, ku ktorej frakcii sa nakoniec prikloníte. New California Republic (NCR) predstavuje ideál demokracie a pokus obnoviť starý svet, Cézarova légia presadzuje poriadok brutalitou a otroctvom a Mr. House ponúka technologický pokrok a stabilitu čisto podľa vlastných pravidiel. Vždy však existuje aj možnosť ísť proti všetkým a vládnuť púšti úplne po svojom. Práve táto šírka možností robí z New Vegas jedno z najuznávanejších RPG – každá cesta má dôsledky a vaše rozhodnutia formujú budúcnosť Mojave.
Gameplay
Fallout: New Vegas beží na rovnakom engine ako Fallout 3 a prináša veľmi podobné herné základy – pohľad z prvej aj tretej osoby, súbojový systém V.A.T.S. či RPG mechaniky založené na schopnostiach a skillech. To, čo ho odlišuje, je oveľa väčšia hĺbka dialógov, možnosť využívať skill-checky a dôraz na reputáciu u jednotlivých frakcií. Vďaka tomu má každé vaše rozhodnutie omnoho väčšiu váhu a dokáže prepísať budúcnosť celého Mojave.

Fallout 4
Vydanie a prijatie
Fallout 4 vyšiel 10. novembra 2015 a už počas prvých 24 hodín predal 12 miliónov kópií (celkovo viac než 25 miliónov). Hra získala ocenenie „Game of the Year“ na viacerých ceremoniáloch a v roku 2017 sa dočkala špeciálnej Game of the Year edície. Aj keď kritici upozorňovali na technické neduhy, ktorými sú hry od Bethesdy preslávené, celkovo zožala výborné hodnotenia – najmä za atmosféru, gameplay a detailne spracovaný svet.
História a vývoj
Bethesda sa pri štvorke rozhodla posunúť sériu novým smerom. Po prvý raz dostal hráč plne nadabovaného hrdinu s vlastnou minulosťou a cieľom – preživšieho z Vaultu 111, ktorý hľadá uneseného syna. Niektorým fanúšikom sa strata absolútnej voľnosti v role-play nepáčila. Na druhej strane však Fallout 4 priniesol nový systém stavania a správy osád, ktorý bol pre časť hráčov vítaným rozšírením, iní ho naopak považovali za rušivý prvok. Spolu s tým došlo aj k prepracovaniu perk systému – namiesto klasických skillov prišiel prehľadný strom schopností, ktorý sa stal pre štvorku ikonickým.
Príbeh a frakcie
Príbeh sa začína tesne pred pádom bômb, keď sledujete pokojnú idylku svojej rodiny na predmestí Bostonu. Krátko nato však sirény ohlásia jadrový útok a vy utekáte do Vaultu 111. Tam ste spolu s ďalšími obyvateľmi uvedení do kryogénneho spánku. Po viac než dvoch storočiach sa prebúdzate v ruinách sveta, kde už neplatia žiadne pravidlá. Hľadanie vášho syna sa stáva hlavným motorom príbehu a zároveň osobnou linkou, ktorá vás ženie vpred naprieč celým Commonwealthom.
Už prvé kroky vedú do temných chodieb vaultu plných rádioaktívnych švábov a čoskoro nato sa ocitáte v otvorenom svete, kde o moc bojujú štyri rozdielne frakcie. Brotherhood of Steel ponúka vojenskú silu a technologickú nadradenosť, Railroad sa snaží ochrániť syntetické bytosti a zaistiť im slobodu, Minutemani predstavujú voľnejšie spoločenstvo, ktoré chce chrániť obyčajných ľudí a budovať osady, a Inštitút je tajomná organizácia pôsobiaca z podzemia, posadnutá vedeckým pokrokom.
Gameplay
Fallout 4 posunul akčnú zložku série, keď vylepšil streľbu a celkový pocit z boja. Popri tom výrazne rozšíril crafting, nielen pri zbraniach a brnení, ale aj vďaka možnosti budovať a spravovať celé osady. Modifikácie zbraní, úpravy ikonických Power Armor oblekov či stavanie vlastných osád poskytli hráčom stovky hodín obsahu navyše. Na druhej strane mnohí fanúšikovia ľutovali, že zatiaľ čo technická stránka a akcia spravili krok vpred, hĺbka dialógov a role-play možností ustúpila oproti New Vegas.

Čo robí sériu Fallout tak ikonickou?
Pre každého hráča môže byť symbolom Falloutu niečo trochu iné. Niekto si vybaví predovšetkým monštruóznych nepriateľov, ktorí sa potulujú pustatinou. Od zmutovaných moleratov, nebezpečných radscorpionov a otravnych gekkov až po desivé deathclawy, ktoré sú postrachom aj pre tých najskúsenejších dobrodruhov. Či už z nich padnú zuby, kus mäsa alebo len pár koží, práve tieto suroviny sú často základom pre kulinárske „špeciality“ wastelandu.
Pre iných sú to frakcie, ktoré sa objavujú naprieč celou sériou a tvoria jej politickú chrbticu. Brotherhood of Steel so svojou posadnutosťou technológiami, Enkláva predstavujúca autoritárske zvyšky predvojnových vlád, alebo New California Republic, snažiaca sa obnoviť demokraciu a civilizáciu.
Zabudnúť nemožno ani na estetiku samotného sveta. Vault-Tec, spoločnosť zodpovedná za stavbu vaultov, zanechala stopu v každom diele. Od monumentálnych krytov až po všadeprítomné terminály. A s ňou neodmysliteľne spojený je aj Vault Boy, usmiaty maskot, ktorý vás sprevádza pri voľbe perků a ktorý sa stal jedným z najznámejších symbolov herného sveta Falloutu vôbec.
A potom je tu samozrejme Nuka-Cola, sladká limonáda s ikonickou maskotkou Nuka-Girl, ktorej fľaše, automaty aj plagáty sa stali poznávacím znamením série. Či už ide o klasickú príchuť, alebo varianty Cherry a Quantum, Nuka-Cola dokazuje, že aj v postapokalyptickom svete má miesto kus nostalgie a irónie na účet amerického konzumu.
Záver
Fallout: New Vegas a Fallout 4 ukazujú dve rôzne tváre rovnakej série. New Vegas stavia na hlbokom RPG zážitku, kde každé rozhodnutie ovplyvňuje podobu Mojave, zatiaľ čo štyrka prináša akčnejšiu hrateľnosť a rozšírené možnosti craftingu aj budovania osád. Obe hry tak ponúkajú iný pohľad na svet po jadrovej vojne – a aj preto sú medzi fanúšikmi dodnes hojne diskutované.
Oba tituly tento rok oslavujú svoje výročia a dokazujú, že Fallout je stále živá značka, ktorá sa vyvíja spolu s hráčmi. K tomu sa pridáva aj úspešný seriál, ktorého druhá séria dorazí na konci roka a podľa doterajších informácií sa má čiastočne odohrávať práve v oblasti New Vegas. Či vás k sérii priviedli hry, alebo práve seriál, svet Falloutu má dnes veľa podôb – od videohier cez knihy až po tematický merch, ktorý nájdete aj u nás na Xzone.
