Velká historie českých her je tretím zväzkom z dielne redakcie magazínu Level, nadväzujúcim na rozhovorovú knihu O hrách a lidech a encyklopedickú 50 let videoher. Rovnako ako predošlé tituly vznikla vďaka crowdfundingovej kampani na digitalizáciu celého archívu časopisu Level, ktorú podporilo 865 startérov neuveriteľnými 1 121 %.
Kým predošlé publikácie sledovali predovšetkým globálne dejiny a osobnosti, tentoraz sa reflektor obracia domov – k českým a slovenským hrám, tvorcom a fanúšikom, ktorí z pár nadšencov za železnou oponou vybudovali scénu svetového formátu. Na viac než 700 stranách vzniká prvý skutočne ucelený príbeh o tom, ako sa rodila, rástla a menila domáca herná kultúra.
„Kniha prepája veľké dejiny s konkrétnymi ľudskými osudmi. Od pionierskych čias osmibitov a improvizovaných projektov pod zväzarmovskými krídlami cez divoké roky po roku 1989, keď vznikali prvé firmy ako Vochozka Trading či JRC, až po éru, keď sa hry ako Mafia, Arma, Beat Saber, Kingdom Come alebo Factorio stali globálnymi značkami,“ opisuje obsah pripravovanej knihy Martin Bach, jeden z autorov a spolumajiteľ Levelu.
Chronologické pasáže sa prirodzene striedajú s tematickými – špeciálne kapitoly sú venované českým adventúram ako „národnému žánru“, freeware scéne, mobilným hrám, lokálnym fenoménom, ale aj nikdy nedokončeným projektom.
Rovnakú váhu ako „veľké hity“ majú v knihe ľudia, ktorí obvykle zostávajú v pozadí. Autori sa venujú výtvarníkom, hudobníkom, animátorom, technickým „mágom“ aj dizajnérom experimentujúcim na hrane žánrov. Kniha nezabúda ani na fenomén sólo vývojárov, zákazkového vývoja či tvorcov hier pre úzke komunity a menšiny. Špeciálnu pozornosť dostáva aj prostredie okolo hier: časopisy, weby, relácie a komunita novinárov, ktorí desiatky rokov formovali spôsob, akým sa u nás o hrách premýšľa.
Výsledkom je mozaika, ktorá ukazuje české a slovenské hry nielen ako biznis a zábavu, ale aj ako svojbytné kultúrne dielo s vlastným humorom, historickou reflexiou a chuťou riskovať. Pre pamätníkov pôjde o intenzívny návrat k formujúcim zážitkom, pre mladších hráčov o mapu, ktorá im ukáže, odkiaľ ich obľúbené hry prišli a aké, často prekvapivo dramatické, príbehy sa za nimi skrývajú.
„Na rozdiel od svojich predchodcov kniha Velká historie českých her nevychádza z predtým publikovaných článkov v časopise, ale ide o úplne nové texty. Skúsený levelácky tím na knihe pracuje už dlhší čas a sme presvedčení, že pôjde o úctyhodnú poctu českému hernému priemyslu. A veríme, že aj nehráčov presvedčí o tom, že hry sú súčasťou našej kultúry,“ hovorí Martin Schovanec, zakladateľ Xzone.
Okrem tretej videohernej „bichle“ sa čitatelia dočkajú aj rozšíreného vydania 50 let videoher. Bestseller, ktorý spolu s prvým dielom O hrách a lidech predal cez 10 000 kusov, doplní svoje druhé vydanie o ďalších 5 obľúbených titulov. Na 48 nových stranách pribudnú legendy: Heroes of Might & Magic III, Zaklínač III: Divoký Hon, Minecraft, Dark Souls a český hit Kingdom Come: Deliverance. Predobjednávky na rozšírené vydanie, ktoré vyjde tieto Vianoce, už bežia.





