Ak ste mali v deväťdesiatkach voľnú chvíľu a počítač s Windows, pravdepodobne ste ju strávili v mínovom poli. Kniha Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát od novinára Kylea Orlanda a amerického vydavateľstva Boss Fight Books ukazuje, že aj za jednoduchou logickou hrou môže stáť príbeh plný sporov, kontroverzií a nečakaného kultúrneho dopadu. Hľadanie mín malo totiž na svet počítačových hier ešte väčší vplyv, než by naznačoval jeho obrovský počet hráčov. Je to preto, že digitálna všadeprítomnosť hry prišla oveľa skôr, než videohry dosiahli svoju súčasnú kultúrnu dôležitosť.
Hľadanie mín sa z pôvodnej položky v balíku jednoduchých hier stalo neoddeliteľnou súčasťou Windows a jednou z najhranejších videohier v histórii. Pritom vo vnútri Microsoftu nebolo zďaleka všetkými vítané – dokonca čelilo tlaku manažérov, novinárov aj zákonodarcov, ktorí ho vinili z obrovských strát produktivity, „miliárd ukradnutých na mzdách“ a vyhodených peňazí daňových poplatníkov, čo podľa nich vyžadovalo novú legislatívu. Tá však, samozrejme, nikdy neprišla.
Kniha prináša množstvo úsmevných aj nečakaných momentov – napríklad keď autorka Harryho Pottera priznala, že Hľadanie mín používala ako „náhradnú závislosť“ pri odvykaní od fajčenia. Alebo keď sa na spoločenských akciách ukázalo, že hre podľahli univerzitní dekani, právnici, investori či koncertní hudobníci. Nešlo teda len o zábavu počítačových nerdov.
Orland sleduje vzostup Hľadania mín od interného projektu cez fenomén súťažnej komunity až po hru, ktorá predpovedala nástup „casual gamingu“ takmer o dvadsať rokov. V knihe vystupujú tvorcovia, fanúšikovia aj kritici a spoločne skladajú mozaiku toho, ako sa z jednoduchého nápadu stal kultúrny symbol.

Kyle Orland začal písať o videohrách už vo 14 rokoch, keď si na rodičovskom AOL webe založil fanúšikovskú stránku Super Mario Bros. HQ. Odvtedy publikoval milióny slov o hrách pre desiatky médií – od NPR a MSNBC po Electronic Gaming Monthly či Paste Magazine. Od roku 2012 pôsobí ako Senior Gaming Editor servera Ars Technica, kde sa venuje hernému spravodajstvu a analytickým článkom.
„,Popravdě jsem sám nečekal, že se z takové útlé knížky dá vytěžit tolik zajímavých informací. O explozivním dopadu Hledání min na herní svět i člověk tak nějak ví, ale teprve při vrtání se v minulosti se ukáže, jak velkou paniku hry uměly vyvolávat,” říká překladatel a herní novinář Pavel Skoták.
„Spustit knižní edici Příběhy za obrazovkou právě titulem o Hledání min je pro nás ideální. Je to důkaz, že i malá hra může mít velký příběh. Pro Xzone je to zároveň vstup do nové éry, kdy chceme čtenářům pravidelně přinášet zákulisí herních legend a příběhy lidí, kteří je stvořili. Každá kniha navíc bude mít na hřbetu své pořadové číslo v sérii,“ dopĺňa Jan Bobrovský z vydavateľstva Xzone Originals.
Kniha Hledání min vyjde v októbri 2025. Predobjednávky boli spustené exkluzívne na Xzone.cz a na slovenskom Xzone.sk za 16,99 €
.
O knižnej edícii Příběhy za obrazovkou
Příběhy za obrazovkou je nová knižná edícia Xzone, ktorá si kladie za cieľ priniesť na slovenský a český knižný trh tie najzaujímavejšie knihy o hrách. Od kultových klasík deväťdesiatych rokov až po súčasné hity – za každou hrou stojí príbeh, a práve tieto príbehy chceme rozprávať. Každá kniha by mala priniesť unikátny pohľad na vznik hier, kľúčových tvorcov, technologické inovácie aj dopad na popkultúru.
Čo môžete čakať
Široký záber – od retro hitov po súčasné herné fenomény.
Dôraz na príbeh – fakty, zákulisné historky, osobné spomienky.
Prístupnosť – pre hardcore hráčov, casual hráčov aj úplných nehráčov, ktorých zaujíma kultúrny a spoločenský dopad hier.